Font de l'Aranyó

Coordenades aprox. de la font: 41º50’19”N- 2º25’21”E

Novembre 2010

Font prop de Vilarmau, a 90 minuts caminant de la Plaça. Venint del camí del Pujolar, hem de passar Vilarmau uns 200m. en direcció al turó de la Planella. Podem demanar permís i travessar el mas i els camps del darrera, o sinó, just abans d’entrar al mas, baixar per la pista de l’esquerra que rodeja el mas per darrera i va a parar al mateix lloc.

La font actualment ha desaparegut i sols resta una mina ben conservada però de la que no en raja aigua. A sobre l’entrada hi ha una data que sembla indicar 1929. Des de la font podem agafar la pista que baixa molt dreta fins a Coll de Cerdans passant prop de la planta embotelladora d’EYCAM, per veure la Fontalegre, i més enllà la pista fins a la Granja d’en Pic i visitar la font de Gomara.

L'aranyó és el fruit de l'aranyoner (Prunus spinosa), un arbust de fulla caduca. Els aranyons són esfèrics d'un centímetre de diàmetre aproximadament. Són comestibles però molt astringents i tenen gran quantitat de taní, encara que el seu gust millora després d'haver sofert l'acció d'una gelada. Se'n poden fer melmelades i també es poden assecar o confitar en vinagre.

Setembre 2014

El gust dels aranyons és similar al del fruit anomenat "umeboshi", fruita molt popular al Japó que es menja normalment salada i fermentada. Els aranyons són la base (mitjançant la seva maceració en alcohol) de l'elaboració del licor patxaran.

En aquesta foto podeu veure l’estat interior de la mina de la Font de l’Aranyó, ara que ja no raja.  En el llibre “Viladrau” dels Quaderns de la Revista de Girona,  (1993) ja apareix com sense aigua, però al llibre del dr. Ariet (1915) si recull com una font amb bona aigua per beure. Quan va deixar de fluir aigua de la font?